Chat-renessansen er her

Det å chatte, eller nettprate om du vil, har eksistert minst like lenge som Internett selv. Denne teknologien har nå fått en renessanse som bare blir mer og mer populær. Så populær at vi har begynt å bruke den selv.

For de av oss som husker internettets unge år vet at mye handlet om chat-rom og klienter som IRC og MSN. I 2015 ser vi at flere og flere bedrifter tilbyr chat på nettsidene for å redusere terskelen for de besøkende å ta kontakt.

Redusere terskelen for kontakt

I veldig mange bransjer handler det om kontakt. Man ønsker å opprette en 2-veis kommunikasjon med potensielle kunder slik at man kan selge seg selv og produktene sine bedre.

Fra et kundeperspektiv har de fleste av oss følt på at det å initiere kontakt kan være ganske tungt da man tenker at den andre parten forventer noe og man er redd for å bli ”fulgt opp” herfra til evigheten.

Ved å ha en godt synlig og lett tilgjenglig chattefunksjon på nettstedet vil man få henvendelser og kontaktpunkt man ellers ikke ville hørt noe fra.

Lett å sette opp, billig i drift.

Det er flere aktører på dette markedet og vi har kun erfaring med 1; Olark.com. Her brukte vi kun to-tre timer fra vi startet til løsningen var ferdig implementert med varsling på mobil, eget design og regler for hvordan den skal oppføre seg ovenfor de besøkende.

Regler ja. Man kan nemlig veldig lett sette opp regler som gjør at den for eksempel gir seg tilkjenne når den besøkende har klikket på 4 sider eller er på en spesiell side.
Olark er amerikansk, men man har mulighet til å oversette alle tekstene som vises mot de besøkende.

Laveste inngangspris er 17 amerikanske dollar per mnd. (noe billigere hvis man betaler for lengre perioder av gangen). Ingen bindingstid utover betalt periode.

Bruksområder

Vi ser 2 hovedbruksområder for et slikt verktøy på nettsidene. Det ene er å bruke det som et generelt kontaktpunkt på nettsidene og det andre er i en support-setting – disse utelukker selvsagt ikke hverandre. Derfor ser vi for eksempel flere og flere banker tilbyr dette.

Passer dette for deg og din bedrift?

Det har selvsagt med hva du tilbyr av produkter og tjenester, men da man kan tilpasse og implementere tjenesten på ulikt vis bør det være positivt for de aller fleste. I og med at det er en såpass billig og risikofri investering vil vi på generelt basis anbefale dere å prøve det ut i et par mnd.

Med forbehold! Det krever dog at man tilgjengeliggjør tilstrekkelige ressurser da svarene må komme fort. En chatte-løsning hvor det ikke svares innen kort tid er frustrerende for de besøkende.

Ta gjerne kontakt med oss hvis du ønsker å diskutere om dette kan være noe for dere.

Du kan jo eventuelt bruke chatten på nettsidene våre www.antera.no eller www.ewat.no

Vi chattes!

3 Siste nyheter

Smart Elektro med nye nettsider

Smart Elektro med nye nettsider

Av: Antera Norge AS
[Sist endret:27.06.2016 16:45]

"Chat-renessansen er her"

Av: Antera Norge AS  

Sist endret:
09.02.2015 16:17:13

Del den på:

Del på FacebookDel på TwitterDel på Google Plus